Monday, May 10, 2010

Masih Tak Dapat Nak Terima Kenyataan

bismillahhirrohmanirrahim ....

ermmm ... ermmm .. ermmm ..

sebenarnya agak lama gak aku nak taip bende nie. kejap pikir taip kejap pikir xyah. ingat nak simpan jer. tapi memandangkan blog aku nie memang blog peribadi aku + x glamer a.k.a x dikomersialkan pon kan, so aku rase x salah kot aku nak taip kat sini. at least kalo aku lupe nanti2 biler aku review balik cerita aku ni, aku tau lar aku pon pernah terkena ngan bende2 macam nie. serius aku memang kaki pelupa. bayangkan, kalo aku jumpe fara, kawan skolah aku dulu, kalo dia cerita bukak balik cerita zaman2 kegemilangan di alam persekolahan dulu, boleh dikatakan 50% aku x ingat. ini adalah serius!!. cecece....

sebenarnya sebenanrnya aku memang x percaya pada mistik2 ni. walopon pernah dialami kawan2 masa belajar dulu, walopon aku tunjuk macam aku percaya, tapi dalam ati still skeptikal dengan mende nih dan ayat2 seperti 'boleh percaya ke?', 'eh, betul ke ni?', 'xde ape tue, perasaan jer tue' ... tapi bila sekarang dah alami, baru aku macam percaya sket kot walopon stil xleh nak terima hakikat sebab terkena kat kuarga sendiri. kalo dulu kene kat orang, aku bleh lar x percaya dan abaikan tapi bila kene batang idong yang kemek ini sendiri baru aku tau. tapi sampai skang aku still x dapat terima kenyataan ini.

uishh seram sejuk aku nak cerita.


ceritanya begini. tersebutlar kisah ....

haritu bibah call. dia cakap ade mende nak cerita. akupon pasang telinga. dia cakap semalam tengah malam loceng rumah berbunyi. lepas tu, dia ngan ayah bukak pintu keluar. aku pon hangin lar dah bape kali aku pesan kalo malam2 ade bunyik2 xkire lar loceng ke baby nangis ker, jangan bukak pintu. lepas tu dia cakap, dia tau tapi ayah yang sibuk nak tengok, ade orang datang katanye. lepas tu derang tengok kat luar xde orang pon. lepas tu derang masuk balik. pastu si bibah ni tengok lar tv sampai pagi kat depan. tetiba dia cakap ayah keluar bilik sibuk nak bukak pintu dia cakap dia dengar ade orang bagi salam. ada orang datang. aku dah suspen. oh! jangan lar jadi apa2 kat ayah. aku sangat takut ok kalau ade cerita pelik2 pasal parents aku. lepas gaduh ngan bibah sebab bibah cakap dia x dengar ape2 pon, lepas tu derang pon bukak pintu tengok memang xde orang.

lepas tu esok siangnye mak cakap kat bibah badan ayah panas dan menggigil (tapi ayah x cakap kat bibah). bibah dah rasa lain. dia terus cerita pasal cerita dulu yang kitorang 'pagar' rumah tu. dia cakap orang yang buat tu cakap, rumah tu dah ok, dia dah kasi keluar ngan pagar semua, tapi yang dalam badan ayah memang susah nak keluar sebab dia asek nak masuk. lepas bibah cakap kat rumah tu kadang dengar ada cakar2 kat bumbung. 'kucing' kata aku dalam ati. lepas tu ade dengar bunyi ketuk2 kat dinding. pastu dia cakap orang yang dia syak tu, masa datang rumah kitorang masuk sampai dapur tapi xnak duduk. siap tanya 'bilik bibah mana?'. aku lagi sekali 'jangan tuduh orang, x baik'. see, baikkan aku? hahaha. lepas tu bibah cakap kalau malam ni, ayah x sihat lagi dia nak bawak berubat. aku pon ok lar.

lepas tu dah malam bibah call lagi. dia cakap memang confirm dah tau sape orang yang buat keluarga kami tu. aku x pasti aku dah cerita sebelum ni atau tak. orang tu nak buat keluarga kami porak peranda. dia nak buat mak ngan ayah selalu gaduh dan paling sadis dia nak buat kami adik beradik xkan kawen sampai bila2, kalau kawen pon dia akan buat kami sampai bercerai berai. uisshh. ngalahkan kuasa tuhan plak. anyway, walopon aku dengar benda ni, aku still percaya, faktor aku x kawen2 adalah disebabkan dah takdir dan itulah qada' dan qadar yang telah ditentukan buat kami. chewah. back to topic. pastu bibah cakap malam tu dia panggil kawan eddy yang tau pasal benda2 ni datang rumah lepas ayah setuju sebab badan ayah rasa lain macam. aku terus tanya 'ko ni jangan main bomoh2 tau. aku x suke. benda2 mamcam ni jangan percaya sangat'. bibah cakap 'eh aku tau lar. sape yang nak pakai bomoh2 nie. aku panggil budak ni dia pakai ayat2 quran lar. lagipun masa pakcik edy sakit dia yang ubatkan'. ok. lepas tu bibah cerita masa budak tu datang rumah, bila nak masuk dia cakap. 'berat ni'. lepas tu dia suruh mak ngan bibah keluar, x boleh tengok. tapi ayah tengok. biasa lar bapak aku tu kan. bila masuk rumah, budak tu terus cakap kat edy 'ko jangan tengok atas' 'kenapa?' 'dia ada kat atas kepala ko'. eish meremang bulu idungku masa nak taip nih. Lepas tu aku cakap lar ‘eh eddy kalo tengok bukan Nampak pon. Benda macam ni, orang yang ubatkan jer yang nampak’. ‘eddy boleh Nampak lar, Cuma dia x pandai ubatkan orang jer’. Oo. Rupa rupanya yang atas kepala edy adalah benda yang dok cakar2 kat atas bumbung umah tu. bila dia Nampak derang datang, dia turun kat kepala eddy. Lepas tu, budak tu pegi kat dapur ngan bilik ayah. Bibah cakap 2 benda budak tu buang. 1 yang kat dapur, 1 lagi kat bilik ayah. Dalam bilik ayah, tempat dia betul2 kat meja cermin belah ayah tido. Bibah cakap masa budak tu buat, dia dengar lar bunyi bising2 kat dapur. Kat bilik plak sejadah sumer terpelanting jauh. Masa dalam bilik bibah dengar budak yang nak ubatkan tu beri salam pastu tutup pintu bilik. Yang kat dapur nak tau dia kat mana? Dalam balang air yang aku beli kat kuching tue.


Bibah cakap nasib baik dia x minum air dalam tu, yang selalu minum ayah ngan edy. Patut lar ayah selalu x ngam ngan edy. Ceh dan dan si bibah nie. Bibah cakap benda tu rupanya kecik warna putih bentuk macam tapak Sulaiman. Cuma yang dalam badan ayah x dapat keluarkan lagi. Yang kat kaki dah ok, ayah cakap dah kurang sakit. Cuma sekarang dia stay kat tangan ayah. Dia cakap kalau ada macam x kena lagi panggil dia. Ooo aku sangat seram mendengarnya ok. lepas tu budak tu cakap lagi kena hati2 sebab tuannyer dah tahu 'benda' dia dah dibuang. tu yang x syok. confirm dia hantar lagik. huuhuu mistik.

ape yang aku nak cakap, kalau betullar benda nie. kalo betullar kami kena aniaya dengan orang tue, aku cuma mampu minta maaf kat dia kalau2 kami ada terkasar bahasa @ perbuatan yang dia x puas ati. aku pon dah pesan kat mak, kalau ada rezeki terjumpa orang tue, minta maaf jer kat dia. xyah lar cakap tau dia hantar benda2 macam nikan, cuma minta maaf kalo selama ni ada buat salah. mak cakap benda tu cuma dihantar kat bibah ngan ayah. xtau maybe derang tercakap benda yang buat orang tu x puas ati kot. aku x faham. orang tu dulu boleh dikatakan setiap hari datang rumah. selalu jual barang kat mak dan dia pon dah naik haji. kalau betul dia, alangkah ruginya penat lelah kumpul duit untuk tunaikan haji, lepas balik still berkawan dengan 'benda' macam tue. aku kesian kat dia. kesian kat family dah 1 lar kan. lepas tu kesian kat dia jugak. n then kalo ape2 jadi kat kami kalau dia datang melawat tanya2, aku akan cakap semua nih terjadi atas kuasa tuhan, kami redha terima qada' dan qadar yang dia telah tentukan. dia pilih kami untuk diuji, semoga kami berjaya mengharungi ujianNya. tidak sekali2 aku akan cakap 'ada orang aniaya kami'. sebabnya aku mastih berpegang kuat pada kuasa Allah (ayat ala2 ustazah kejap).

No comments: