Tuesday, September 15, 2009

Busyuk Mama CiCi & JoJo

my dear blog,
ikutkan arinih nak citer pasal bende sedih sebab otak yang tak tersusun ini sudah pusing berpusing pusing untuk menyambut ari raya dengan ketidakcukupan uwang. yer, saya sudah tidak kecukupan uwang, kesempitan idop sebab raya tahun nih tanpa diiringi bonus. yer, kamu x silap baca. raya tahun ni tidak ada bonus. harap maklum. ada ke. lagi 2 minggu nak raya irou (kesatuan pekerja) tunjuk surat mintak advanced bonus sebulan kat management. dah sah2 kalo approved pon memang xkan dapatnyer la sebab x sempat. salah satu alasan nak mintak advanced bonus sebab selalunya memang ada bagi dan LTAT dan EPF sudah approved. wah!! bestnye kijer EPF. dahla bonus lagik banyak dari kitorang (apehal ko nak jeles beb, tangga gaji lain tau), siap dapat advanced lagik. kepada kengkawan yang berminat nak carik kijer di semi-gomen untuk kemudahan masa sekarang dan masa hadapan, EPF merupakan salah satu agensi yg x kurang menarik dari tempat aku bekirja. hehehe. rasernya lagik menarik kot. sebab yang aku dengar citer dari kawan yang ada kawan kije kat EPF (kalo orang nih propa aku pon propa lar yer sebab kadang manusia manusiyi nih suker exagerate bende2 camni). yang menarik adalah bonus lebih banyak darik kitorang (last year lebih 1/2 bulan - ellemak ... macam lar banyak sgt ... weh banyak weh beza walopon 1/2 bulan kalo ikut kire gaji aku ermmm ... oppsss ... rahsia), medical benefit sangat best banding kitorang (walopon kitorang ade insurans tapi x cover registration. bleh gitu?). cumer tangga gaji jer tempat aku menang. tu yang buat aku pikior banyak kali kalo nak apply EPF (macam lar kalo ko apply bleh dapat cik nana oiii). apa lagi eh? eh itu jer kot. ek elleh macam lar banyak sgt beza ngan tempat aku kijer. so, konklusinya (yer, perkataan nih datang dari nana's dictionary yer) sila bersyukur dengan apa yang anda dah ada walopon x dapat bonus raya nih (still nak mention ... huuhuu).
yer, saya sangat bersyukur kerana :
walopon tiada bonus
saya dah ada 2 pasang baju raya yang dah siap dan 4 pasaang lagi yang x siap
walopon tiada bonus
saya dapat belikan family saya baju raya, tudung raya, seluar raya dan sebagainya
walopon tiada bonus
saya dapat beraya bersama family terchenta balik ke kampung menaiki kereta saya hasil bayar duit kete bulan2 dan menggunakan kad touch n go melalui tol
walopon tiada bonus
saya dapat belikan mak saya kueh raya.
walopon tiada bonus
saya dapat servis kete kesayangan saya melalui belas ihsan incik fareez
walopon tiada bonus
saya dapat hantar cici and jojo boarding di pet shop juga menggunakan belas ihsan incik fareez
walopon tiada bonus
saya dapat menjalani ibadah puasa dengan tenang dan menyambut hari raya tanpa bonus dengan gumbire
walopon tiada bonus
saya dapat cuti raya sehingga ari khamis
walopon tiada bonus
saya sangat sangat amat amat gembira dan teruja menyambut raya tanpa bonus
waaaa ... nampak sangat ikhlas kegembiraan saya kan kan kan?
eh eh lagi skali saya ke sebarang tambak. apa kaitan tajuk cici n jojo ngan bonus? yer perkataan bonus merupakan perkataan yang amat saya gemari pada tika dan saat ini. amat sensitif dan sentap sentip. oh, ya x luper juga. bagi kakitangan gomen sokongan yang dapat wang saguhati 500 bahagi 2 kali. anda patut bersyukur berbanding kawan2 anda, bos2 anda, intermediate bos anda, dan pekerja2 swasta yang lain2 yang langsung x dapat bonus. nasihat ini amat ikhlas. cuma saya ada soalan. cuba kita kasik ah kak pink dan encik bijan 250 hengget gi pasar borong jer, xyah contoh shopping complex di US mahupun Abu Dhabi. adakah mencukupi bagi ah kak pink untuk beli barang? kalau pegi sogo sekalipun, adakah cukup untuk beli barang2 intim ah kak pink seperti cik spen? anyway, saje nak mention muker botox ah kak skang amat mencuit ati saya. hik hik hik. yer, sunggoh ikhlas dan mulia nasihat dan persoalan saya yang lahir dari hati yang tulus ikhlas. umpama iklan 1 pokok 1 mesia. sedar lah rakyat marhain mesia sekalian. pokok bonzai x memerlukan air yang banyak untuk disiram tetapi pokok yang lebih besar lebih memerlukan air yang banyak. motiff? kaitan?.
bebalik pada citer cici n jojo ...

memula belikan rc skin nie jer (masa ade banyak duit)

semalam aku belikan pet food derang + pasir derang sebab pasir derang dah tinggal sangat sikit sebab aku terlalu bz (bz ape ehk) nak ke uptown bebulan pose nie. yerlar, kalo lambat kang jem plak kan. tapi semalam aku gagahkan jugak diri untuk membelikan pasir derang sebab aku bayangkan kalo pasir derang sikit, mesti derang x selesa nak ek ek umpama aku masuk toilet yang xde air (sgt hilang stim okeh!). so, lepas balik kijer aku pi beli dengan hasil curian duit aku di wallet encik fareez. hehehe. masa memula amek cici aku kasik makan iams sebab ada baca dan dengar pendapat cik mimie kalo royal canin (rc) tak semua kucing makan. ok jugak cici makan iams. lepas tu bile dah lelama aku try nak tukar, sebab mesti ia buringkan makan mende yang sama. aku tukar ke acana sebab baca review poo poo derang akan kurang bau. pon cici makan dengan senang ati. cuma aku yang rasa biasa jer walopon poo poo cici memang less bau. bile aku tengok dia macam senang jer makan semua jenis cat food yang jenis dry, aku pon try rc. biler dah beli rc, wah, makin selera plak cici. so, aku terus belikan rc sahaja. bile dah amek jojo pon kasik rc for kitten. tapi disebabkan jojo nih memang jenis x makan saman (yerla, dia bukannya giler nak makan saman!!), bleh dia makan makanan cici, aku terus kasik yang sama jer kat derang rc for skin. derang memang amat suke rc. tapi baru2 nie jojo selalu muntah. memula ingatkan sakit bawak gi clinic. eh ni dah citer la pasal ni. lepas tu biler dah selalu muntah, saya tengok muntah (yer, saya tengok dan belek okeh!!) dia, dia muntah sebab furball. sangat besar furball dia. kendian cici pon sama tapi x kerap macam jojo. maybe sebab bulu banyak sangat tak setanding ngan usia jojo. yerlar, bile makan rc bulu derang sangat cantik dan tebal. pada jojo memang amat jelas bulu dia berkilau. ceh!! promote rc tue. pada sesapa nak beli rc, sila jangan ragu2. so, kami belikan rc untuk furball tapi beli yang kecik jer.

belikan ni plak sebab jojo n cici muntah

semalam nak beli furball rc tapi xde saiz kecik, yang ada size besor. pada ketika itu aku merasakan harga rc sangat mahal padehal selama ini x perasan pon regenyer mahal. itulah salah satu tempias x dapat bonus. yer bila x dapat bonus memang kene berjimat cermat. kehkehkeh. lepas tu carik iams furball, xde plak kedai tu jual. lepas tu ternampak blackwood. so, try lar beli. lagipon rege jauh beza. allamak baru tingat, lupe nak tengok bape kilo beli semalam. ntah2 rege lebih kurang. eiisshh. terus beli yang beg besar (dalam 4 kilo kot). dah sampai umah baru risau kalau derang xnak makan. tapi yang best derang makan dengan penuh excited. lepas derang makan aku macam perasan derang cakap 'tq mama'. so, lepas ni aku akan tukar2 dry food derang supaya derang x buring.

beli yang ini sebab nakkan kelainan dan jimat sebab bonus xder

lepas tu seperti biasa aku turut belikan derang wet food. luper plak nama brandnyer. penat dah cuba2 ingat. tapi cici n jojo kureng gemar kalo brand whiskers n friskies. kalo aku kasik sebab x sempat nak beli kat uptown (kalo kat tesco memang senang dapat whiskers n friskies nie), mesti derang akan makan berulang2 kali. kalo yang selalu aku beli nie sekali makan mesti licin. derang amat suka. aku selalu kasik derang wet food time aku nak makan supaya derang x kaco aku makan. so, confirmlar almost everyday derang dapat wet food kan? amat mewahkan derang? kalo bulan posa kadang 2 kali sebab masa sahur pon bagi. kalo pegang tin atau amek bekas wet food derang, jojo sangat bising macam setahun aku x kasik makan. kalau dia kat balcony tengah jilat bulu, dia akan berlari dapatkan aku. ikutkan x elok kasik selalu wet food sebab banyak garamkan. tu yang aku terai kurangkan, tapi derang nak paksa aku nak makan mende tu. cuma ada 1 jer wet food yang aku rasa memang bagus sebab ade olive, tapi cici x nak makan. dia cium jer lepas tu dia blah. aku sangat sedih masa tue sebab rege 1 tin adalah 5 hengget lebih ok. nasib baik gune duit incik fareez. hehehe. sayu sangat aku tengok encik fareez kasik kat cici pujuk dia makan tapi cici xnak.


memula beli okoplus sebab buleh flush, so malas untuk buang dalam plastic
fussie cat pon ok sebab wangi dan ekonomi tanpa bonus
tang cat litter plak dulu aku belikan derang okoplus sebab bleh terus flush. sangat menyenangkan kijer aku. tapi skang setelah terjebak ngan fussie cat litter aku pakai ni jer. terjebak sebab masa nak beli okoplus, dah abes stock. so, aku tanyerla mane yang bagus yg orang salu beli, indon tu tunjuk fussie nih. try, memula memang macam x best sebab kene buang hasil kueh mueh derang tu dalam plastic. lama2 ok plak sebab pasir dia x berdebu macam okoplus. lepas tue selalu beli yang lemon, semalam ternampak yang perisa apple, penah baca review apple sangat wangi. so, try lar. memang betul pon, bau litter dia lebih kuat then poo poo dia. so, dengan ini aku akan pakai fussie cat sajer. selain dari bau yang wangi, ia pon agak murah banding okoplus yang beza regenya adalah 11 hengget. 11 hengget memang xbanyak tapi cube kalo kali ngan 12 bulan? haaa kan banyak tu, bleh beli baju selai dua. ini juga merupakan salah satu tempias x dapat bonus.
lepas tu nasib baik tergatal tengok kucing2 x banyak yang boarding. tanya minah indon tue :
s : eh arini x banyak kucing ehk.
i : a'aah arini x banyak org hantar. raya esok banyak.
s : ooo ... eh saya nak hantar raya nie. ada tempat x?
i  : kene booked. kalo penuh nanti x dapat.
s : ok saya booked.
i : kucingnya ni nanti nak mandikan x?
s : masa amek nanti u mandikan. u potong sekali bulu dia tau sebab dah panjang sangat.
i : kalau bulu celah2 kaki memang boleh potong tapi kalau kat ekor memang susah sebab dia garang. kalo dapat saya potong, kalo x sorry yer. (yer skima ayat yang sama masa dulu aku hantar sebab cici memang susah sket part nak groom. aku pegang sikat jer dia dah lari masuk bawah meja. jojo suker plak kene sikat, maybe jojo memang suka belaian kot)
so, akupon booked n selalu x kene letak deposit, semalam kene plak letak deposit. lagi sekali dengan senang ati aku kuorkan duit walopon x dapat bonus. huuhuu.
eh dah banyak plak mengomen. perktaan paling banyak ditaip adalah bonus. setelah dikire2 menggunakan microsoft word, ada 29 patah perkataan bonus.
harap maklum.
*****************************************
update : jojo sangat manja berbanding cici. knape ehk? adakah sebab aku pompuan so, jojo lebih tertarik ngan aku, n cici lebih manja ngan encik fareez. kalo aku belai cici dalam bilik, jojo akan tengok ditepi pintu bilik. cici plak kalo aku tido memang dia akan tido dekat ngan aku. cuma dia x suke dibelai kot. jojo asal aku bangun dia akan bangun. dengar saje aku bangun!!!. skang waktu tido kene awalkan 10 minit untuk meluangkan masa belai jojo dulu sebelum buat mende lain.

2 comments:

haku kayer said...

eh na, fussie cat ok la. akak aku guna yg tuh. jenni guna catsan.

Otak Yang Tak Tersusun said...

yer cik mimie .. kak ndak beli baper hengget ... kat uptown tu mcm dah x murah sgt skang .. aku beli perisa apple .. best siut bau kuat giler ..