Wednesday, March 31, 2010

'Teamwork' @ 'Keakuan'

keadaan aku skang ~giler apo?

Semalam ada cerita kelakar ... eh? tadi cakap geram, sekarang cakap kelakar plak? Yer, aku neh memang kepala mengong. Kejap cakap lain kejap cakap lain. Sebenarnya apa yang aku dapat dari peristiwa ni, kalau kite cool dan bersabar tunggu hari esok, maybe sesuatu yang buruk akan jadi cantik, yang jelik jadi indah, yang huduh jadi cantik, yang masam jadik masin, yang kelat jadik manis. Eh eh? Ayat motibasi plak haku pepagi nie.


Actually, nak cerita pasal opis. Setiap orang ada misi dan niat tersendiri apabila bangun pagi, mandi wajib, solat, start enjin kete dan redah ’jem’ demi mencari sesuap nasi. Selama nie aku rase semua orang mempunyai nawaitu yang sama untuk pergi kerja. Tapi bile ada sesetengah (yer, bukan semua) yang suke gaduh2 bile nak buat kerja, aku terus terfikir. Apa yang dia nak sebenarnya? Sama jugak kalau ade orang gi opis tapi nak ngumpat2 citer pasal orang. Apa yang dia nak sebenarnya? Anyway, xde kene mengena ngan citer umpat umpatan. Lalalala.

Ok. Straight to da point jer lar.

Aku selalu faham, kita bekerja nawaitu lillahi taala (chewah!! Tiru ayat boss nampakkkk) aku rase dah banyak kali kot aku cakap macam nak bodek boss aku walopon dia x bace blog aku nie. Yer, aku bertuah dapat masuk unit yang kurang kontroversi dari unit2 lain. Maybe sebab group kami kepalanyer adalah lelaki kot. Walopon ayat Nampak ‘cliché’ tapi ni adalah hakikat. Perempuan memang x boleh jadik ketua. Yerlar, emo memanjang n then demdam. Kalo period emo, kalau salah sikit emo, kalau x dapat malam tadi pone mo. Heisshh.

Semalam ade sorang ‘senior’ kat opis emo x tentu pasal n aku memang confirm malam sebelumnya dia merengek2 mintak kat hubby tapi x dapat  :)  … hihihi. Macam unit IT kat opis ni, samer lar macam tempat lainkan, ade unit development, ada unit administrator. Unit2 nie walopon Nampak macam unit berlainan sebab jobscope yang berbeda, namun pada hakikatnya, kami bekerja sama2 untuk memenuhi tuntutan kerja dan bersama2 selesaikan kerja dan ‘masalah’. Aku sentiasa berpegang, dalam alam pekerjaan, kita sentiasa tolong menolong dan memerlukan. X kire lar walo ‘bijak’ tahap maha dewata kayangan Pluto sekali pon, kita still memerlukan orang lain untuk membantu kita.

Sampai sekarang aku x faham kenapa developer sangat sakit hati ngan orang technical. Maybe sebab derang rase kami xde kerja n kerja kami senang x payah berfikir (yerla2 ko jer yang kene fikir sampai pening2 kepala). Derang juga sangat excited untuk tukar ke unit kami. Cerita paling lawak aku dengar nak masuk unit kami sebab kami banyak outstation, kekekeke. Hallo, bukan semua yer. Memang ada yang selalu tapi tengok pada kerja lar. Kang kalo dah joint nanti baru tau hazabnyer. Lagi lar ngan pangai korang yang x boley lebeh kurang. Boleh ker korang outstation selalu, tinggalkan hubby, anak2 korang? Boleh ker korang betul2 faham proses2 technical walopon Nampak macam xde kerja sangat dekat kami? Sangat suke pada ayat2 Chan (vendor kami) pada mereka2 ini yang ghairah sangat nak masuk unit kami dengan beranggapan kerja kami senang a.k.a orang2 buduh jer dok unit nie. Chan cakap ‘you jangan ingat you masuk technical you boleh bawak yer, kalau technical masuk developer, derang boleh cepat belajar sebab derang tahu specific about technical, tapi developer masuk technical belum tentu you boleh faham terms2 technical yang complicated. Technical bukan kerja senang’. Haa. Amek ko. terus tersenyap dan tersentap. Kuikuikui.


gambo neh macam x sesuwai jer haku nak tunjuk betapa aku raser 'perangai' derang tue

Situasi sangat panas semalam okeh!! Tuela akibatnye kalau kite asek rase kita sorang jer pandai orang lain bodoh. Aku memang suke bekerja dengan orang yang ‘betul2 pandai’ atau, bodoh tapi sedia belajar dari oaring yang memang bodoh tapi berlagak pandai. Lepas tu asek nak gaduh. Kalo gaduh ape kijer pon siap. Bukan ke lebih cantik dan manis, problem tue, kita atasi sama2 dari dok carik kesalahan orang dan keluarkan fakta tentang piagam lar, memo lar, bla bla bla etc. apa ko ingat ko belaja ober da sea ko paling pandai ke? Nonsense!! Sangat tertarik dengan ayat boss lagi satu, ‘orang bodoh x payah layan’. Hehehe. Bagi aku plak, kalo anjing menyalak, kita pon menyalak, kita sama lar macam anjing tue. N akunyer ayat paling best ‘derang nie, nak gaduh2, carik pasal, bukan dapat bonus setahun pon’ lalalala. Ayat bonus tue musti ade. dan ayat default aku 'orang x lawa memang camtue'. Kikiki.


anjeng neh lagiiiiikkkk chomel ...


Apa yang pasti semalam dan harini (kisah nih masih berlanjutan dari mereka) aku bangga dengan diri aku sebab kalau dulu aku memang dah baran dah, tapi aku boleh cool dan anggap small matters dan anggap benda ni lawak. Ker sebab aku memang dah tau derang tahap aperkan, so aku pon malas nak layan. Rilex arr. Oo baru tingat maybe sebab aku dah rajen bersenam, setiap khamis aerobics, selasa men badminton, tue yang adrenalin aku dah cool. Yer, aku dah ala2 orang yang Berjaya meditate diri sendiri. Tapi yang sebenarnya personal prob aku lagik berat dan sesakkan kepala sebenarnya tu yang buat setakat masalah nie aku rase not worth it to aku layan….



Daaaaaa….

No comments: