Sunday, March 28, 2010

Lawak yang X Berapa Nak Antarabangsa



apa pendapat korang biler bace mende nih?




no rujukan cukai dirahsiakan, sebab kalo aku letak jugak maunyer page nih bleh jadik glamer dalam sekelip mate, n kalau aku nak buat duit pasti bleh jadik kayer. tapi memandangkan blog aku nih merupakan private blog, xmau kecoh2 so, aku share ngan kengkawan yang tau jer.

mamat yang masih 'mentah' nie baru berumur 26 tahun. so, aku terpanggil untuk menjawab kepada 'ayat-ayat semanis rase' dia nih. bukan nak backing LHDN @ menegakkan benang yang basah. just my sincere opinion.

first sekali, tentang tax payer. untuk makluman, mereka2 yang dikenakan tax hanyalah mereka2 yang bergaji2 tertentu, bukan semua orang kene peras bayar tax. dan untuk makluman jugak, tiada orang susah yang kene tax. kalau ko memang orang susah, sendiri makan pakai x cukup dengan ekonomi yang ko cerita ni, confirm ko x kene tax. anyway, dalam umur 26 tahun kalau kene tax tu, dah kire beruntung dan bersyukur lar sebab ko dah dikategorikan berpendapatan 'lumayan'. sebab kengkawan saya pon ade lagi yang terpinga2 bile cerita pasal tax, tu tanda derang xkene tax lagi.

tentang halal haram, saya rase mamat ni belajar tinggi2 tapi mempunyai otak yang terlalu 'pandai'. dia ingat selama ni, LHDN kutip duit lepas tu, staff dia makan duit tu ker? untuk pengetahuan, semua duit kutipan akan diserahkan kepada KERA JAAN. gaji yang staff LHDN dapat adalah dari KERA JAAN, sama seperti badan2 berkanun yang lain. kalau company mamat ni, sendiri untung sendiri dapat, tapi staff LHDN hanya mampu melihat kutipan2 tu jer. lagipun staff LHDN pon x dapat lari dari kene tax. agaknye mamat ni ingat orang LHDN x payah bayar tax kot. yang menindas rakyat adalah KERA JAAN, bukan LHDN. LHDN hanyalah salah satu badan berkanun yang dipertanggungjawabkan untuk mengutip cukai untuk PEMBANGUNAN NEGARA. nampaknyer, usaha2 yang telah diambil untuk menyedarkan kepentingan tax ni still x sampai pada mamat neh. musti dia terlalu bz sebab bergaji 'lumayan' sampai x tengok iklan2 kat tv kot. dia ingat ni macam zaman cerita zaman2 pemerintahan dahulu kala yang amek hasil rakyat tapi x bagunkan ape2 kot. yer, saya admit pembangunan disertai 'politikus', 'agenda sendiri', 'kronisme' etc. tapi ade juga pembangunankan? kalo xde tax langsung xde ape buleh buat. yang cerita belakang2 tu, saya reserved comment. dia x sedar ke, kaum keluarga dia pon gune hospital yang serba kekurangan tu, unless dia selalu pi private hospital sebab gaji dia 'lumayan' kan, family dia jugak gune jalan raya yang berlobang2, gali sana gali sini, lalu highway yang kene bayo tol, hantar anak pi sekolah dengan yuran ntah hapa2, unless dia hantar anak dia pi private school sebab gaji dia 'lumayan'. nak mintak subsidi tu. subsidi ni. bagi yang bergantung pada projek2 KERA JAAN, staff dia pon dapat gaji dari boss2 yang amek projek KERA JAAN. agaknyer service2 seperti hospital, bomba, pak polisi gerak khas tu sumer dapat gaji dari KERA JAAN dari duit yang turun dari langit macam ayah PIN kot dia fikir.

dan ayat yang paling lawak adalah x menghalalkan duit tax dia n nak mintak staff LHDN beratur diakhirat nanti mintak dia halalkan duit dia. yang ni pada pendapat saya, staff LHDN x perlu bimbang (memang x bimbang pon) tentang kehalalan duit dia sebab duit tue nanti akan rolling untuk kegunaan rakyat jugak, indirectly dia sendiri pon akan gune duit tu jugak termasuk kaum kuarga dan sedara mara dia. dan ayat paling lawak kak ida "ala, nak soh orang cari dia kat akhirat, ntah2 kita dah masuk syurga, dia still kat neraka. xde mase nak carik dia" keh keh keh ...

lastly, orang yang bijak akan memaximakan pelepasannyer. banyak care bleh buat. kalo raser beban sangat pi kawen buat anak ramai2 confirm xyah bayar tax. kikiki......

daaaaa ...


No comments: