Sunday, March 28, 2010

Home Sweet Home ~ Pindah Rumah & Kenduri Kesyukuran semasa CNY

ermmm sebenarnya event neh dah lama. dah sebulan. tapi sebab dah upload gambar, so masukkan jer lar since haku rajen yg melampau arinihkan + network amat ok, so harini gue hari mengupload photo sedonia. event nih dalam waktu yang berlainan, cume haku yang memang terkenal dengan kemalasan + otakku yang x tersusun neh kan, so haku campur adukkan sajer. rasernye kami pindah januari 2010. kenduri kendara februari 2010. sangat penat mase pindah tapi haku rase orang yang paling penat adalah individu2 yang akan aku paparkan kat bawah neh. sangat berterima kaseh ngan budi baik mereka2 yang membantu.

be4 balik bibah sibuk sms haku tanye balik ngan sape, ade saje orang2 dia nak soh haku bawak balik. dah tau haku nak balik kg dgn makusu (sebab miss dayah ade long call - seb baik ade event arinih, kalo x sure aku lupe datenyer), dia sibuk, tanye, x bawak ina ke, pastu suruh bawak balik anak2 cik nizam yang berat ramai ittu. ape dia ingat aku neh bawak balik bas express ker? kalo boleh sumer sedara mare dia nak mintak tolong dan nak suruh haku bawak balik naik myvi chomel ku ittew. so, last2 aku balik ngan makusu pastu amek anak2 cik nizam (azri, amar, iza ngan ct).

sangat kecoh nak pindah ok, sebab aku x tau pon mase aku balik tu nak pindah rumah terus. kejap kata siang, kejap kate malam. last2 buat 2 trip. satu trip mintak tolong anak cik timah jiran depan umah belah kiri ngan budak bujang depan umah yang memang bawak lori bawak barang2 yang nak kasi kat makusu n satu trip lagi mintak tolong paksu ngan makusu hantar barang2 ke rumah baru. sebenarnya kalo ikut haku gune 1 orang jer, bayo jer kat bebudak depan umah tue, tapi since ayah cakap pakusu ngan makusu memang bermurah hati nak tolong, so ayah ikutkan jers. sebenarnya banyak trip tapi aku cume pecahkan kepada 2 jers sebab gune orang berlainan. errmm, xder lagi kot orang pindah umah gune khidmat sampai dua individu berlainan. keh keh keh.

lepas tu, haritu jugak, pi tengok dapur, peti ais dan perabot2 lain untuk rumah. sangat penat hokeh, samapai2 terus kuar sana sini. tu x campur penat tawar menawar beli barang lagik. tapi banyak barang dah packing atas bantuan Suhaila. banyak sungguh dia tolong. yerlar, aku memang x boleh nak mengemas, kalo habuk2, sebab ade asma, memang sejak kecik, aku mak x kasik buat kijer2 mengemas nanti datang lar penyakit tue, sebab tue tiap kali rayer kijer haku memang tolong masak (tolong potong2 jerlar hehehe) walopon x tau masak.

so, malam pertama proses hantar barang ke rumah makusu. tapi sayang mase tu, aku x sempat nak snap 1 pic pon sebab mase tu aku carik2 camera x jumpe terus penyakit malas datang. sangat rugi x dapat snap pic rumah lama + anak-anak kak timah yang dulu aku tengok kecik2 pembesaran derang dan jiran depan umah tue yang hensem. aku sampai tanye bibah tu along ke? bibah cakap a'ahh. wah hensemnyer. nampak sangat haku neh kalo balik kg x tengok jirankan. malam tu baru tau derang neh ganteng2 gituh!

so, start snap pic lepas jumpe camera selepas kijer2 selesai. malam tue kitorang bebudak tido umah baru walopon xde ape2 lagik n mak ngan ayah tido umah lama (maybe nak sentimental kat rumah tempat kami berlindung panas dan ujan selama ni, yang menyaksikan tumbesaran anak2 tuan umah menjadi gadis yang amat cantek *muwahahahaha). tapi kami x bimbang sebab rumah neh be4 neh bibah ngan suhaila dah tido sini.

Pindah Rumah Baru

iza n azri


eddy ngan suhaila (orang kuat dalam proses perpindahan neh)


malam tu sebab semua orang penat (penat ke?) so, aku kene pau Mc D ngan derang. siap sanggup pi beli. haku yang malas siap cakap, "kalau nak belanja buleh tapi korang yg pi beli, aku dah penat, so aku nak tido." lepas tu sedar2 aku kene kejut suh makan. giler arr makan Mc D tetngah pagi (elleh ... macam x biaser)


muker suhaila yang macam x sabar2 nak ngap Mc D sambil berkata2 di dalam ati "lembabnyer lar bebudak neh bukak plastic, aku dah lapar neh"



dah kenyang sumer macam ular sawa .. kikiki



bagun pagi sila kemas toto



suhaila kene masak



barang2 tido malam tadi + sikit2 barang yang dah dibawa.



rilex sementara menanti 'kerja'


budak kecik neh suke membebel




padang depan umah




azri kene pakse temankan iza main buai



ok ... let's start ... 'orang kuat' kami ... adik posing poyos + seperti biase muke ngantuk .. kalo nak tau neh lar makusu n pakusu, parents my BCF miss Dayah ...


ok .. neh dah trip keberapa aku pon x ingat ... yang pasti proses neh dari malam semalam ke esoknyer sampai ke malam esoknyer ...



bebudak nie lepas penat makan mee goreng yg beli kat warung yg x sedap ...


lepas penat menagngkut barang, tinggal esok nak angkat 'lebihan2' barang yang tertinggal


adik kalo datang umah haku musti ngantuk ..



ciannyer ... penat dia yer ..


eddy pon orang kuat gak kijer2 mengemas


poyos x man of da day ni? hikhikhik


siang teu, lepas sumer barang dah bawak balik n pakusu dah siap2 cuci umah lama, ayah plak nak buat makan2 jemput orang surau, doa selamat gituh. so, penat lar kami bertungkus lumus masak.



bibah yang balik rehat. bleh nak pindah umah pon dia still kijer? x dapat cuti nak buat camno kan?


maklong pon ade aritu


tetiba pakcik makcik dari JB datang singgah sebab derang baru balik dari majlis kawen kawan anak dia. kalau aku x silap masa neh dia cakap maya kawen, penyanyi matahari tue ...



esihh berseleraknyer dapurku inni .. yg penting gambo bekas ari beli kat sarawak musti ade ... hikhikhik




maklong n paklong


aper lagikla inchik hisman neh membebel



orang pasang astro. eddy sangat bengang sebab orang pasang astro pon nak amek. 'jakun ke'. eh sukati gua lar ...


wak nak selaku pengacara x bertauliah mewawancara eddy ... sape ngorat sape ni?



makusu dengan rela hati melayan makcik sebelah umah belah kanan yang agak 'peramah' itteww .. phuhhh ..




biaserlar pakcik ni kan ..


then family fizi (budak yang mak jaga) datang



geramnyer haku tengok pipi dia ni!!!


yer, silalah melawat kawasan yer.


anak2 aziz .. bleh xnak panggil aku ngan bibah makcik, nak panggil kakak sebab x tua macam mak dia ... lalalala


ok. habis dah cerita pasal pindah rumah. ape yang aku nampak, sangat ramai yang membantu sebab keadaan mak ngan ayah yang x sihat + aku yang memang ade penyakit mengada2 x boley kene habuk. actually rumah nih biase saja, xderlar besar sangat, tapi yang aku pasti makcik pakcik yang turut membantu mahupun yang datang ziarah, macam derang turut seronok dengan perpindahan kami ni. ape pon, aku senang sekali dapat berikan mak ayah satu kediaman yang selesa dihari2 veteren (ayat manis mulut) mereka. oh ya ade jugak soalan2 bertanya kenapa x ambil rumah 2 tingkat, yerlar rege lebey kurang macam double storey jerkan, senang jer jawapan haku "mak dah x larat nak turun naik tangga". yup betul, masa tengok rumah double storey masa menyervey rumah, bila tengok rumah double storey, mak x nak naik, dia kata takut jatuh + malas yang sebenarnya. kalau ikut bibah memang dia merengek nak double storey, siap cakap dia bleh kemas tingkat atas (eceh!!). last2 aku cakap dengan diri sendiri, mak ngan ayah yang nak tinggal kat sini, bukannyer haku pon, so, baik aku follo jer ape yang derang nak. dan rumah ni pon memang pilihan mak ngan ayah jugak. macam biase alasan ayah "dekat dengan sedara dan adik beradik". ermmmmm.


Kenduri Kesyukuran

erm masa neh memang ayah tunggu aku balik baru nak buat kenduri kesyukuran. aku yang malas nak balik banyak kali, so buat pilihan CNY n aku amek coti panjang seminggu macam aku yag nak sambut rayer!!! ... jemputan dalam 200 orang. jiran tetangga + orang surau belah malam, dan kaum keluarga + jiran lama siang. dapat bayangkan x betapa penatnya aku n seperti biase kalo CNY confirm bibah x bleh coti. n aku memang dah tau lagik sekalik orang kuatnyer adalah makusu dan pakusu. cume kali ni tukang masaknye cik badek.



barang2



gigihnyer anak beranak ni basuh ayam, masa ni tetiba hujan plak. seb baik x lebat.



makusu menguasai dapur .. hahaha



cik badek ngan eppy


shidah, mak buyong yang amat rajen pada haritu. tenagh tunggu mase jek nie. penat aku soh dia duduk, degil gak nak buat, almaklumlar anak pompuan, tu yg rajen semacam.




family belah mak datang awal



beriya x pakcik ni makan? dia merupakan pengasas makan gune daun pisang, lepas tu, sumer orang kat dapur follo ...





part membungkus makanan




cik nah anak beranak



mase ni bibah balik rehat, dah malam, so aku sempat pakai baju kurung n sebab tu gambo muke aku xder. siang tu tau x aku pakai baju ape? t-shirt ngan seluar pendek aku tue. lepas hantar mak terus gi sana gi sini sampai x sempat tukar baju. eisshhh.



dah, malam, so sessi tapau ..



orang2 surau




ni lar family fizi ... kak im beriya cakap kat mak kalo mak baik dia nak hantar apiz ke rumah kami jugak ... hehehe




fizi dengan aksinyer



dah pukul 10 malam ke atas kawan2 sekerja bibah plak datang. mase nih aku dah kat dapur dah kemas ape yang patut. sampai wife abby cakap aku amek tender basuh pinggan sebab dia asek tengok aku basuh pinggan x berenti2 ...



macam samer ehk muke derang .. terutamanya part hidung ... kuikuikui


and lastly sesi tapau menapau ...

oh luper nak bagitau (ceh! macam lar ade orang tanyer) .. menu hari tue, nasi briyani, pencor, ayam masak merah, kambing masak briyani dan kueh mueh dan buah buahan ...



daaaaaa ...

No comments: