Friday, July 9, 2010

Candat Sotong & Snorkeling @ Pulau Redang

akhirnya, selepas fikir punyer lama (fikir ke kene pakse?), aku teruskan juga aktiviti tahunan aku pi mencandat kat terengganu. nak buat trip 1 family xder info yang membantu, so teruskan juga dengan opisnyer aktiviti nih. cumer untungnya dapat cuti tanpa rekod kalo joint opisnya kelab.
aku memang laju jer apply kalo dapat cuti free. hehehe. macam biase, cik ani memang laju jer kalo pasal candat. dia cakap 'kalo ko pegi, aku pegi'. lepas tue ita dok ajak aku, aku pon pi lar walopon hati memang sebenornya x nak pi. entah kenapa aku pon xtau.
so, kire ok kot this year aku berjalan banyak gak lar walopon ... hehehe ...

duit terkumpul aku ngan cik ani .. 350 staff 400 orang lain .. huuhuu habis duit ku ...

cuber tengok perbezaan size baju aku ngan cik ani .. size yang memula menjadik kontrobersi yang diciptakan aku .. cik wan tanyer size cik ani, aku pi cakap size XS .. aku ingat brand MNG @ ELLE etc ker? terus derang macam jakun tanyer tue size ape? last2 aku yg kene cakap pakai baju kecik sotong naik terus atas kapal .. cet!!!
kronologi email kami :

cik wan : Baju cap apa saiz XS…adeke?
aku : Ek elleh .. x penah tgk ker baju size xs? Duduk kat gua ke? Muwahahaha … Tu tarap model2 jers … Kalo xder size xs, s pon ok jers….
Ita : Tapi saiz XS tuh org len punyer kan..kira nana bukan model la ek..hehe..
aku : Tu dah pasti .. cumer nak kasitau kat org yg x pernah tahu ade saiz tue jer .. hahaha
cik wan : Hahaha..kalau untuk nana pun apa salahnya. Rasanya ramai tak jadi candat sotong!
aidel : bukan ke baju size xs tu biasa nye baju dalam jek… tak pun kalau lelaki baju singlet…
cik wan : Tu lah…bayangkan nana yang pakai..haru biru lautan tu..silap2 sotong tak payah candat…sotong naik sendiri atas kapal.
aidel : uuuiiiiiiii lumayan tuh…..
Is : Bgs r camtu. X yah susah2 nak candat heh
Ita : Kita pakat tadah ja..heh




kali nih pi x naik kete ku sebabnya aku sudah broke tahun ini + ita offer naik kete dia, so selamat arr duit aku nak servis kete ... hehehe .. kete ita tapi pak supirnya adalah cik abe aidel yang sangat sengal. a day be4 nak bertolak nih kami punyerlar beremail sakan cakap nak pi pukul brapa, n pak supir plak yang memang excited cakap nak bertolak 3.30 pagi, si ita plak berangan nak pau en. mus, so nak follo pukul 4.30 pagi, sanggup xnak konvoi geng orang muda ngan cheetah semata2 nak pau en. mus. yang lelain plak pagi baru bertolak sebab nak tengok bola. lagipun derang suh pi dulu sebab x terkejar kalo follo derang. pak supir cakap derang minimum 160. uiish LPT 160 minimum? terkedu aku.
nak jadik cerita lawaknyer pagi nak pegi tue. aku punyer lar sharp tunggu kat opis pada waktu yang dijanjikan walopon be4 tue bersiap macam xnak pi sampai papa yang nak menghantar aku tanyer 'mama nak pegi ke x ni?'. sampai2 cume aku ngan en. mus jer yang dah sampai opis. lepas tue bile ramai dah datang, ita x sampai2 lagi. bile call, dia baru bangun, janji 4.00 sampai 4.30 pagi kat opis nih. dia kate lupe nak kasitau aku soh kejut dia. cet! nampaknyer aku lar yg beria punctual walopon sepatutnya aku bleh tunggu kat tol gombak jer, tapi biaser arr aku malas nak susahkan orang. hihihi.
lepas tue semua orang dah ade, aidel jer x sampai lagi. ita cakap aidel cakap nak tido opis supaya senang pagi terus pi. bila call, buleh dia tanyer 'arini ker? bukan esok ker candat?' buleh? memula ingatkan dia melawak, tengok2 jugak tingkat atas tue kot2 dia main2. rerupernyer betul dia silap hari!!!. ade rase nak kasik pelempang x kat mamat yang beriya2 jawab email semalam nak pi awal? lepas tu cakap umah dia ke opis 15 minit, propa sungguh. dekat 1/2 jam arr tunggu dia. kesian dia, kene pack barang2, capai jer ape yang ade sampai berus gigi gune ubat gigi anak dia!! buleh? and macam biaser, aku akan implement arr rules aku ngan kawan2 aku, saper lambat kene pau sepanjang perjalanan. perjalanan hokeh, bukan breakfast sajork!!. hahaha.

on da way dah sampai terengganu banyak kali plak kene ketepi bile orang2 penting nih nak lalu. yang pasti kete polis kawak orang jahat. untungkan, jadik orang jahat, atleast orang ketepi bile pak polisi bawak derang.


singgah mydin KT sebab pak supir nak beli seluar + barang2 yang x sempat dia grab. seb baik set joran dia dah siapkan awal2, kalo x haru. dan yang pasti GPS pak supir amat membantu sepanjang perjalanan kitorang.

tu diaaaaa ... lunch pak supir belanja ...

siapakah gadis ayu innieww?
lepas solat jamak kat masjid terapung. aku soh singgah surau mr. pen xnak, nak jugak kat mesejid nih. so, aku kene lar pinjam tudung ita. biler tengok gambo cam okeh jer haku bertudung. hehehe.


kat jeti chendering


kedai kopi hai peng kat kemaman yang x singgah sebab dah tersinggah kat warong makan yang x sedap sebelum nie. nih semua gara2 ita yang beria nak pau en. mus. huuhu. aku suker roti bakar kat sini. aidel sibuk set kat GPS nak pi sini, aku cakap x payah, kalo setakat area terengganu tue, aku dah tau dah jalan. hehehe.

1st trip bot ke kapal

Kapal Latihan Cermin



posing sementara tunggu trip ke 2


tengah dengar taklimat kat mess kapal

makan petang time

makan petang 1st day adalah kopok lekor yer


mamat poyo nih memula cakap xyah pakai sunblock, dia ade kulit original, last2 mintak gak sunblock cik ani.

candat LED yang cik aidel sponsor

abg kapal yang tolong betulkan candat

candat lepas siap

persiapan cheetah ngan adiknyer dan pak supir

LED candat

lepas jer kapal berlabuh kat tengah laut, terus kami dengan gelojohnyer campak candat, x sabar2 nak dapat sotong..

en. rahman orang pertama dapat sotong. kire terel arr sebab selalu dia susah dapat sotong. en. rahman, orang yang bertanggungjawab menyelamatkan en. mus dari menjadi mangsa kerakusan ita. bile ita tanye kat mana, lokasi dia bagi, bile sampai derang blah. hahaha.

yeh, aku pon numpang jers biler aidel dapat sotong

sotong pertama aku. kecikkan. memang trip kali nih sotong x banyak. 2nd day baru aku dapat banyak. tu pon x sempat amek gambar sebab mase tue camera dah xder battery lepas dah abes mase snorkling... charger battery aku tue memang sengal, xleh goyang sket, nanti dia x charged, tu yg lepas snorkeling xleh gune camera aku dah + akupon malas nak amek gambo sebab dah banyak kali pegi sampai xde mende dah nak amek gambo ...
masa 1st day tue, sangat susah dapat sotong sampai aku rase nak balik umah malam tue jugak. macam nak menangis pon ade.
erm, haritu aku pakai baju argentina, semua ingat aku sokong argentina. lepas tue malam tue palk dah lar x dapat sotong, pastu argentina kene belasah 4-0 ngan german, terus derang kecoh bagitau aku argentina kalah. aku? sengih jer lar sebab aku xtau ape pon pasal bola sebenonyer. hahahaha.

ayang dapat ikan yu ..

2nd day preparation nak snorkeling

get ready ke pulau redang

posing lagik





abg li yang poyo

aku suker gambar nih, cume sayang orang yg amek nih parkinson

abe2 yang baru nak berlosyen

excited nak snorkeling sampai aku luper nak tanggal topi

aksi dalam air

kanak2 tua ribena riang ria + bapak2 orang







gambar dalam laut paling aku suke

pemandangan dari toilet pompuan

posing lagie

cantikkan langit masa nie?

ohh masa nie muke dah gelap dah


turun sauh




lauk bbq malam ke 2


lobster. aku sempat makan misai jers. tu pon seb baik ade abg tu ajar care makan macam makan ketam.


kali nih 2nd day aku ngan cik ani bleh muntah. padehal selalu pegi ok jer. rerupernyer hari tu kitorang makan asam. peringatan. kalo naik kapal jangan makan asam.


breakfast nasi dagang. ingatkan pagi nih dapat pi snorkeling kat pulau kapas lak macam biase, rupernyer x dapat. ketua rombongan kali nih x macam cik wan, pandai arrange supaya dapat 2 pulau snorkeling.



pagi tue derang sempat jugak tangkap ikan. sebenarnya 2nd day mase kitorang snorkeling para pemancing tegar pi memancing naik bot nelayan. bile tengok gambar derang hasilnya amat lumayan, so x dapat sotong pon derang puas ati ngan hasil ikan yang besar2 bagak tue.

@ engine room

kabin setelah abes kemas barang

posing sket

sesi makan terakhir. lunch terakhir di kapal. nasi ayam.

sesi dengar 'ceramah'

... dan gambo beramai2 ....



yang best kali nih trip aku dapat dah kalau nak 'pekeh' gi candat sendiri. ade anak kapal nih buat bisnes tue. so, next year maybe aku amek 'pekeh' nih sendiri jer lagik murah n maybe rezeki lagik lumayan sebab dia bawak memancing dekat pelantar minyak.



package memancing
RM6000
15 pax
4H 3M

package candat
RM1000
15 pax
1 malam. naik bot pukul 4 petang, naik darat pagi

murahkan? pada sesiapa yang nak pi nanti bleh arr kontek aku nak dapatkan 'pekeh' nie. xleh letak no phone kat sini kang x pasal2 nanti dia kene tukar no plak.

balik dari sini kitorang pi pasar payang + pasar kecik utk beli ikan + sotong sebab aidel x dapat candat banyak sotong. tapi semua aktivit yang mencuti hati x dapat nak amek gambo sebab batteri dah out time tuh. huh!!

eh betul ker aku nak pi lagi? hari bukan kemain takut masa nampak daratan hujan. aku skang semakin penakut. bebudak tue suke kalo hujan sebab sotong banyak tapi aku sentiasa mengharapkan cuaca elok. alhamdulillah cuaca elok cume 2nd day masa aku tido gelombang agak kuat, rerupenyer kat sebelah sana derang cakap ribut, seb baik bukan kat tempat kitorang. aku memang macam2 dah bace. aku xtau kenapa aku skang makin takut. macam nak idop sejota tahun lagik. huuhu.

5 comments:

Anonymous said...

tumpang tanya..boleh bagi kontek number bot candat tu tak..kitorang dalam berlima je , boleh dpt murah ke..hantar ke 012-3816267 ya

Anonymous said...

salam..berapa eh no tepon agen tu? tq..

Unknown said...

Sy nk ke redang bln 6...sy nk tanya pasal pakej candat..0122633940 nurul...tq

DanK said...

besar betul boat tu, boleh bagi contact tak..nak cadang kat rekreasi opis saya..0176876025

Unknown said...

salam tuan..blh share no kontek tekong tu x...wasap 0199088068...trima kasih tuan