Monday, October 12, 2009

Cerita Ceriti Raya Sana Sini Sinun ...

wah !!! lamer giler baru aku nak hupdate blog ari rayerku inney heh ... dah ke 24 ramadhan eh silap ... syawal ... baru nak hupdate!! .. nampak sangat ku terlalu bz dengan kehidupanku yang nan ado nie ... yerlar, nak update kat umah x dapat sebab celcom brodband terlalu sengal, so kenelar update kat opis ... kali neh xnak cakap banyak .. cumer nak tayang2 gambo rayer jer ... kikiki ...
 
kronologi raya tahun 2009 ...
 
raya pertama
 

malam rayer .. macam lar penat sangat minah nie kemas umah sampai tido terngangakan .....
.
.
.
 

pagi rayer ~ ini adalah masakan untuk dihantar ke jiran2 dan saudara mara .. saya tolong masak dengan gigih okeh !!! ... menu istimewa pagi rayer adalah nasi impit, ayam masak merah, rendang kambing, sambal goreng .. sambal kacang x sempat buat sebab bibah beli kacang dah dekat pagi baru balik .. huuhuu
.
.
.
 

kueh rayer tahun nie amat sikit .. memang gue pesan samer emak gue tahun nih jangan beli kueh mueh banyak2 sebab last yearnyer kueh aku dah dah banyak buang ramadhan lepas sebab x larat nak ngabihkan ... giler sakai sampai setahun x abeh kueh rayer ... huuhuuhuu
.
.
.


gambar 1 family lepas makan rayer ....
.
.
.

then ... sesi bermaap maapan ...


mak mintak ampun kat ayah vice versa ...
.
.
.


anak yang baik mintak ampun kat ayah .. hihi ..
.
.
.


anak yang baik ini juga mintak ampun kat mak .. lalalala ...
.
.
.


.
.
.
giliran anak yang degil plak mintak hampun ... mati aku kalo dia bacer .. tapi disebabkan nih belog haku, so, sukati aku lar nak tulih haper .. kui kui kui ...
.
.
.


.
.
.


.
.
.
cik nizam 1 family datang umah .. havoc giler umah ..
.
.
.


.
.
.

raya kedua


hari keluarga hari raya 2009 dekat JB .. ape ntah nama tempat kebudayaan johor nie, aku dah x ingat, tapi dekat2 ngan umah nenek aku gak kat area tarom, jb ... tempat cantik cumer x sesuai dengan majelis kitorang yang kuarga agak besar .. family day ini hanya dibuat 2 tahun sekali ... masa nielar dapat jumpe sanak sedara yang memang aku x kenal .. kuikuikui ....
.
.
.


suasana sesak kat dalam tue ..
.
.
.


tempat berucap .. haku amek dari jauh jer .. maleh nak ke depan ..
.
.
.



mereka mereki yang datang lambat .. aku ingatkan aku jer yang lambat .. reropernyer ramai lagik yg lagik lambat dari haku .. orang dok jb plak tue .. huhu ..
.
.
.



sesi bebudak beratur kutip duit rayer sambil semua orang bermarhaban .. sorry yer this year gue xdok bonusss so, no duit rayer ...
.
.
.



makanan pilihan .. nasi ambang .. tapi serius nasik nih x original .. so, x sedap!!! hahahaha ... tapi mee bandung dia amat lazat sekalissss ...
.
.
.



photo shoot (ceh!!!) wif my auntie yang dok jauhhhh susah nak jumper .. vet kat kelantan tapi weekend dok ganu sebab laki dia dok situe ... kalo dia dok kl kan best .. bleh aku hantar cici n jojo ke clinic free .. huuhu ...
.
.
.


tuan rumah bagi tahun nie ... lepas nie giliran saper plak x tau .. family tok ngah ..
.
.
.


stu satunyer gambo sempat amek untuk tema tahun nie satu family ...
.
.
.


susun kusi untuk bergambo reramai ...
.
.
.


giler malas aku nak kuor dari barisan .. (macam lar nanti tempat kene curik .. kehkehkeh) .. amek darik tepi jer sementara derang kecoh2 nak susun orang ... bleh kasik alasan kat bapak haku nanti bleh amek gambo penuh dari tok khairi ... padehal sekali pon haku x penah pi umah orang tua tue, walopon dia cumer duduk kat kelana jaya jer .. hehehe ...
.
.
.


amek kesempatan sementara tunggu orang2 kecoh nak balik .. gambo ber2 ...
.
.
.


.
.
.
lepas tu sambung beraya umah tok long kat sebelah umah nenekkku ..
.
.
.


.
.
.


.
.
.
kat umah nenek ...
.
.
.


nih hanya 1/4 sahaja dari ahli kuarge yer ...
.
.
.


lepas tu sambung rayer umah cik aman yang kene potong kaki n dah pakai kaki pelesu ...
.
.
.


lepas tu sambung umah cik john ...

lepas tu gi umah maklong n last sekali umah arwah cik madon .. masa nih haku dah terluper nak amek gambo .. maybe dah penat ....
balik tu singgah rumah cik kob ngan cik ros .. pon luper nak amek gambo .. lagipun dah malam, nanti gambo x canteeekkk (ceh !! alasan lagik ... )
.
.
.

raya ke tiga


memula pi umah cik nah n lunch kat umah along ... macam biase adek beradik bapak aku memang jiwang sket .. jumper cik kob nangis, cik nah nanges ... eh 2 jer adek badek dia yang jiwang .. yang lain ok jer ... gambo neh aku amek dengan kebenaran okeh !!! hehehe
.
.
.


bergambo kat umah along .. x dapat tunggu lela sebab lambat sangat ...
.
.
.
lepas tu singgah umah wak sue tapi mase nih haku luper nak amek gambo ... oo lepas tu gi umah wak badek .. pon aku luper amek gambo ... kuikuikui ...


last sekali umah mak usu .. tersaing dengan wak su, so, terus lar amek gambo reramai ...
.
.
.


gambo bersama 2 orang cousinku yang over sengal .. muwahahahaha
.
.
.


mee goreng spesel mak usu ngan dayah buat .. aku call soh masak mee raja ss2 ... hahaha
.
.
.

and finally ............


tahun nih gue dapat wit rayer .. terkezut haku ngan mak haku masa dapat tue, mak aku cakap derang dah besar dah .. atok tu jawab x aper ... haku xtau lar haku perasan ke ape kan .. masa atok kak siti nak kasik duit tue, dia tengok aku, pastu dia terus gi kat baju dia amek duit then kasik kat aku ngan bibah .. pelikkan??? tapikannnnnn walopon singgit haku amat berbangga sebabnya ...
1. kalau atok tu ingat aku dah tua, musti dia x kasik duitkan ...
2. kalo dia ingat aku dah tua jugak musti dia kasik banyakkan .. musti dia ingat aku nih still sekolah menengah kotss .. (giler over perasan nyah ..)
so, secara konklusinyer .. duit nih aku akan frame .. bukan sebab nilai duit tue, tapi 'nilai' yang ada pada duit tue, masa aku terima nih aku dah berumur 'tooot' masih dapat duit rayer bernilai 1 hengget ...

so, sekian sahaja kronologi untuk rayer tahun nie .. tercapai lar plan encik hisman raya 1 dok umah tunggu orang datang, raya ke 2 ke johor bahru melawat sedara belah mak n raya ke 3 melawat adek badek dia ...
yang penat adalah haku okeh ....
 

No comments: