Monday, November 2, 2009

Pilihan, Peluang & Luck

pergghhh .. tajuk macam poyo .. serius poyo!!



arinih maybe emo terlebih ...

pilihan ...
setiap manusia ada pilihan untuk kehidupan yang lebih baik kan? adakah anda setuju? bagaimana kalau saya katakan tidak semua manusia diberi pilihan. setuju x kalau saya kata mereka yang dapat memilih jalan hidup, teman sehati berdansa sejiwa (soulmate) hanyalah terdapat pada mereka yang mempunyai luck? betul x? ok, kita tengok dari ini cerita (sila maklum, cerita ini adalah imaginasi saya sahaja, tidak ada kene mengena dengan cerita urang lain, kalo ade pon sila anggap mereka2 ini hanyalah boneka2 yang hidup disekeliling saya, dimana mereka2 ini xkan memberi kesan secara langsung mahupun x langsung kepada saya). si A, mempunyai ramai peminat, so dia bleh pilih mane2 sang wanita/sang lelaki untuk dijadikan teman hidup, manakala si B pula tiada pilihan sebab cume ade sorang jer yang dia ada @ tiada orang lain untuk dia pilih. sila abaikan samada mereka ini hensem @ x, cantik @ x yer. sebabnya secara jujur, saya tengok mereka2 yang ramai peminat ni, xderlar cantik sangat, dan ada pulak kawan saya bagi saya, mereka perfect (cantik, baik, berkerjaya) agak berat jodohnya. serius, memang ada orang macam ini!! (kita bukan bercakap pasal saya yer). kes ke-2 pula, si C, dapat bekerja ditempat yang sangat bagus, manakala si D pula terpaksa menerima kerjaya nan ado sahaja. sila abaikan juga samada mereka ni pandai @ tidak, sebab kepandaian seseorang hanya dikire pada zaman sekolah2 sahaja.

peluang
peluang pula, bagi si C, apabila dapat bekerja ditempat yang bagus, ada peluang untuk meningkatkan kerjaya dengan belajar bende2 baru, x plak dimanfaatkan sepenuhnya. masih amalkan amalam "suapan" untuk buat kerja. mula2 boleh arr ajar, tapi kalo dah setiap kali ade problem, ko xnak cube settlekan dulu, terus carik orang, xder maknenyer nyah!!! dan D pula, seorang yang begitu bersemangat, untuk belajar dan cuba sesuatu yang baru, tidak berpeluang. contoh paling best : cici x dpt nak manje2 ngan saya biler jojo dah naik atas katil dengan saya. memula saya ingat cici xder perasaan kat saya tapi rerupenyer dia x berpeluang nak bermanja sebab jojo dah ade. huuhuu

luck
aku rase semua setuju jika aku katakan tanpa luck, manusia xkan mempunyai pilihan dan peluang. yer, orang kata usaha itu tangga kejayaan. tapi kalau tiada pilihan dan peluang bagaimana nak berusaha? biler balik kepada persoalan asal, luck juga memainkan peranan. E dan F, dua2 sama level tapi di dept. yang berlainan. so, dept E nampak penting sebab core kununnyer. dia urang penting. so, asal dept E mintak semua dapat, dept F pulak, urang kata x penting. orang IT sila pikir (eish, orang bukan IT line pon bleh jawap neh sebab soklan nih ala2 soklan bodoh gak lar - eh, kenapa eh aku selalu cakap soalan bodoh? sebab bagi aku setiap soalan adalah bodoh walopon keluar darik mulut orang bijak pandai, sebab dari bodoh lar org jadik pandai ... kuikuikui), haa sila pikir, ini adalah contoh : kalo network kong, semua urang xleh wat kijerkan? tapi kalo database kong, urang bleh wat kijer x? samerkan samerkan jawapannyer ... so, lu pikir lar sendirik ...

so, conclusionnyer aku nak cakap, akulah manusia yang tidak mempunyai pilihan, untuk merebut peluang disebabkan tiada luck ittew ... hahahaha
yer yer, aku mengaku aku seperti depressed dengan hidup aku, dengan kerjaya yang xkan kemana nie. yer, aku memang down sangat sekarang nie. bukan x bersyukur dengan apa yang ada, tetapi x puas ati dengan career aku yang macam dah diblocked dengan batu yang amat besar. macam aku akan terus duduk disini dan seterusnya disini juga. maybe salah satu bende yang aku rase down adalah facebook. ek elleh, nak salah facebook plak. apehal lu minah. yer lar, memula memang best dapat jumpa kawan lama. tapi bile tengok life derang yang very the kaye raye (yer, aku memang materialistik!!!), rumah besar n banyak, kete besar n banyak, shopping sana sini ari2, vacation sana sini sinun, aku sangat jeles okeh!!! bukan niat nak melawan kekayaan derang, tapi sedih tengok keadaan diri yang macam xder peningkatan. kalo part lain aku x kesah sangat, tapi yang aku kesah adalah part kejayaan. kata orang, kalau kita x nilai diri kita, macam mane nak tingkatkan nilai kehidupan kita sendirikan? eh yerker kata orang, macam kata2 aku sendirik jer. huuhuu.
aku sangat jeles :
mereka yang mempunyai pilihan untuk belajar benda baru dimana market value derang amat tinggi dan dapat menggunakan peluang yang ada untuk belajar then bleh arr carik kijer lain yang lebih best berserta luck. huuhu.
cerita sebenarnya adalah aku nak carik kijer lain, tapi macam dah stucked kat sini. opis environment nih kiter akan jumpe orang yang betul2 gi keje nak keje, orang yg nak keje yang selesa sahaja dah cukup, dan juga org yg gi keje sentiasa nak buat keje n belajar bende baru untuk peningkatan career. mane x stucked, aku kat dept. yang hanya gune mainframe environment, kat luar bersepah expertise mainframe nih. aku nak server based. aku nak belajar AIX. tapi kenapa orang yang ade peluang untuk ni, xnak grab this opportunity?
yer, skang aku berdoa moga2 aku dpt transfer ke unit DW (ceh! berangan!!!). aku x kire, walopon boss x best (susah nak dapat cuti, suruh staff keje ari sabtu ahad tengok vendor wat kijer, etc). tapi aku memang memerlukan new environment. aku dah tahap muak nak muntah ijo tengok DB2 setiap ari. (hehehe .. yang sebenornya aku nak carik kijer lain!!!)



No comments: