Friday, June 4, 2010

I'm BACK !!!!

phewww ...

akhirnya lepas bercuti agak panjang (chewah), arini aku dah kijer balik. kali nih memang rilex jer balik kg sebab dah xde bende nak settle. mak ngan ayah dah bertambah sihat. alhamdulillah. walopon mak still x boleh berjalan macam biasa, tapi perkembangan sangat positif bagi aku. sangat lega. ayah pon dah boleh jalan laju sikit walopon still bertongkat. tu pon dah baik sebab aku dah x dengar lagi dia cakap sakit2. lepas tu, family kami macam dah aman sikit, xde gaduh2 macam dulu. maybe sebab dah berubat (psycho jer nie ... hihihi) dan xde sebarang isu berbangkit @ penat2.

macam biase, kalo nak balik kg mesti akan kontroversi antara aku ngan papa. kalo nak balik kg, kalo aku plan balik pagi, mesti jadi petang, malam @ keesokan harinya. sampai aku dah letih kene bebel ngan ayah. lama2 ayah pon dah x tanye bile nak balik kalo aku janji nak balik time sekian, sekian. yerlar, bile nak balik time tue lar baru nak servis kete lar, itu lar ini lar. yang pasti aku akan berperang ngan papa. ayat yang paling sakit ati biler tahap kesabaran aku dah ditahap nazak.

papa : u, balik esok jer lar, nanti u sampai kg malam, bahaya nie.
aku : xper lar, i nak balik arini gak, esok pagi dah bleh rilex2, x penat.
papa : u boleh x jangan degil. apesal u suke gaduh dengan i?
aku : u ni kan, kenapa every time i nak balik u akan drag sampai i balik lambat? *masa nie idung haku dah kembang kempis, kepala berasap berapi api (barulah dikatakan nona naga ... heheh)
papa : yerlar, nanti i nak tengok muke u lagi. nanti lama x dapat tengok u.
aku : ...........................................
papa : lagipun, isteri x baik derhaka ngan suami. u ikut jer ape cakap i nih. x baik derhaka u. *masa nih haku rase nak kasik jer bekas tapak kaki aku kat perut dia. hahahaha.

lepas tue aku dah gelak sakan. see, pakcik sorang nie memang pandai buat ati aku yang panas berapi bleh ketawa berdekah2. macam siut kan. ooo, masa aku depan mate, tonjol2 lagi muke nih kat depan muke ko, ko buat x tahu jerkan, biler aku nak balik kg, baru sibuk nak tengok muke aku? piirah ......

akhirnya balik petang jugak, lepas bersilat lidah dengan papa.

kali nih balik bawak cici ngan jojo. yer, ayah ngan bibah sibuk soh bawak balik cici n jojo. so, terpakse lar terima akibat dari ke excited an mereka ittewww. aper lagie, habis jahanam sofa ayah. hahahaha. mintak ampun yer ayah, atas rase bersalah sebagai seorang anak, nanti aku try lar ganti baru (itupon kalo berduit okeh!!!). hehehe.

kasik cici n jojo dok depan umah tengok rumput sebab dia selalu tengok luar, papa kate dia nak makan rumput tue, tapi bile bawak keluar, derang macam takut, terus kasi dok dalam jer. maybe sebab selalu kat balcony nampak kete, lori, bus lalu lalang tetiba kat kg rumput hijau, tu yang dia syok.

cume masa balik kali nih, aku bangun pagi. 7 lebih. tue kire pagi lar bagi aku sebab selalu kalo cuti aku memang bangun paling awal 10 ke 11, 12 tengahari, n aku memang dah plan nak bantai tido cuti nih tapi entah kenapa memang bangun pagi. maybe sebab fikiran aku dapat mengawal badan aku, pukul 8 mak breakfast, siapkan breakfast ngan lunch mak ngan ayah (cet! ayat budget macam anak solehah lar kan, padehal kadang tue ayah yang beli breakfast. hihihi). tapi ape yang pasti cerita tv tiap2 ari aku akan dengar (x tengok, sebab x minat, so aku ngumpat2 jer lar ngan mak) adalah cerita halimah jongang ngan citer p. ramlee. sampai aku komplen kat mak, dah xde cerita lain ker mak? 'cerita nie sedap lar'. ok. no komen. malam macam biase, hari2 tertentu yang mana ayah aku memang hapal waktu siarannye adalah wrestling. tiada peluang nak tengok movie sebab bibah x amek HBO. huh!!!.


apiz buat muke budget comey

tapikan, duduk kat kg rase macam best sebab boleh bau rumput, yerlar, kat KL nie rumah tingkat 7, tu yang selalu bau asap. serius!!! sekarang nih baru aku faham betapa nikmatnya bau rumput2 padang depan umah nih. lagi2 lar kalo lepas hujan bukak pintu. fresh giler. kalo dulu aku gelak perfume2 yang dia tulis macam garden smells, country smells, now aku dah faham. sangat nikmat okeh. raser macam kalo stay kat kg musti hati aku akan tenang. yer, kalo branch opis aku kat sini ade post IT, memang aku nak balik kg. x kesah dah nak stay KL nie. x best. sangat hectic. ok nana sila stop exxaggerating kebestan kg ko. macam jakun sangat ko sorang ade kg, orang lain siap rumah papan ade ayam itik pon x kecoh macam ko. sila berbalik kepada realiti. ok, aku sudah bagun dari mimpi indah ittewww.

tapikan, nie memang impian aku. kalo keadaan malaysia nih still macam nie, aku memang plan pencen nanti nak stay terengganu. ajer giler ko nana, asal johor nak duduk terengganu? aku memang berharap area terengganu ngan kelantan kera jaan x kacau, maksud aku, tiada pembangunan yang melampau macam KL dan JB. dulu plan nak stay JB sebab dekat ngan laut, tapi kensel sebab JB dah sangat jauh membangun. akan datang kalo nak pi rumah nenek aku tu pon aku rase kalo lama x pi aku bleh sesat banat. serius!!! aku x suker. ade orang kisah ker ko x suker? so, penyelesaiannyer adalah stay kat terengganu. even kalo sekarang ade pilihan pon aku nak stay kat sane. lebih tenang. aku sangat suke suasana kampung. rumah kayu yang mempunyai laman yang luas untuk anak cucu (oiii. kawen pon x lagie) berlari2 anak @ aku main kejar2 ngan papa nanti. hihihi. selalu kalo tengok cerita umah macam nie, aku salu cakap kat papa aku nak rumah macam nie. lepas tue papa akan cakap 'rumah kg i macam nie lar'. cakap ajerlar kan, nath bile nak bawak aku, akupon x tau. selalu kalo citer raye dia tunjuk rumah2 macam ni lar, ade pangkin kat luar bleh masak2 buat kueh kat situ, pastu nanti ade dusun buah sendiri. lepas tue rumah adalah ditepi pantai, biler bosan2 bleh terus gedebush kat depan umah. lepas tue depan rumah yang luas tue ade rumput yang original, bukan rumput buatan yang sakit tue. perghhh. sangat best. oh senang cerita macam rumah cerita Sound Of Music cume rumah tue tukar rumah kayu sebab aku x suker umah banglo @ rumah besar2 sebab aku memang pemalas nak kemas umah besar2 @ sekarang nie aku cakap x suker sebab aku x mampu nak beli. hahaha.


oitttt. cerita nih memang dah kelaut. ko nak cerita pasal ko balik kg kan. ok back to the topic. nanti biler time senang bleh buat en3 pasal impian plak. ahaks.

aktiviti balik kampung :

bawak fizi n hapiz jenjalan kat Tasik Y
hari bibah x kijer dia memang rajen amek apiz. rajen sunggoh dia nak menjaga budak gemok neh. hehehe. lepas tu kebetulan fizi x sekolah, sibuk dia ajak pi Tasik Y nak main. so, petang tue bawak lar derang pi Tasik Y.




 













kenduri kawen cousin sebelah mak (anak arwah cik aman) kat JB
kebetulan cousin kawen kat JB, so pi sekali 1 family n singgah rumah arwah maklong. sebab memang dah rutin kalo gi JB mesti singgah rumah arwah, skang pon pergi jugak. rase sunyi jugak lar sebab arwah dulu memang rajen bercerita kalau datang rumah dia. mak ayah cerita kire ok lar masa dia nazak semua sedara mare dari segamat, anak2 dari negeri sembilan termasuk anak dia yang dah dekat 6 tahun x balik rumah sebab merajuk dapat datang tengok. dia meninggal betul2 lepas anak dia datang, bual2 petang tue, lepas tu baru meninggal. cume 1 jer yang x best paklong cakap kat ayah dia cumer terkilan sebab x sempat tengok anak dia yg bongsu, aku ngan bibah kawen. huhuhu. sangat rase bersalah okeh. sebab dulu dia pernah cakap kalau time aku kawen dia nak jadi orang kuat untuk menolong (nih masa dia sihat lar). nak buat caner, jodoh xder lagie. masa ayah cakap tue memula ayah tanyer 'ko ade sedekah yaasin x kat maklong?' 'ada'. 'jangan x buat sebab arwah ade cakap bla bla bla'. cumer aku x faham ape kaitan soalan ayah pasal sedekah yaasin dengan terkilan arwah tue. biaserlar aku nih kan bebal, x faham maksud tersurat dan tersirat. huhuu. lepas tu bibah cerita anak dia yang lama x balik tue bnyk termenung. bibah kan kepoh, terus duduk dekat2 tapi dia x sempat nak cerita sebab keadaan yg x mengizinkan. aku terus sound indirectly kat bibah 'tuelar, kita sebagai anak, jangan nak merajuk2 ngan mak ayah. lepas dah macam nie baru nak nyesal. mak ayah xkan ade salah kat anak2. bukan lama kite boleh tengok derang'. dan bibah mendengar dengan tanpa perasan aku tujukan kata2 tue kat dia. muwahahaha. aku? eh, xder, xder, aku anak yg baik. kuikuikui.


on da way balik dari majelis neh nak ke rumah arwah maklong, tayar haku pancit. ntah ape yang bibah langgar aku pon xtau.


hohoho .. kenapa aku nampak paling besar antara 4 manusia nih?


bawak ayah pi Kolam Air Panas Gersik kat Muar








bibah kalo aku amek gambo selalu membebel marah aku tapi kalo amek gambo lebar jer sengihnyer






kolam besar untuk rendam kaki, kalo jatuh aku x dpt bayangkan, confirm xde orang tolong


kolam kecik untuk mandi, air x panas


ayah yang bile datang sini macam budak kecik, kitorang cakap jangan, tue lar dia nak buat, aku risau jer dia jatuh, seboleh2 nak masuk dalam lagie.


orang x berapa ramai sebab weekdays, orang yang jaga tempat ni cakap kalo weekend ramai sampai ade yang x dapat duduk.


apiz yang x gheti dok diam


besarkan kolam ni?


jakun amek gambo wakaf yang ade kipas.



ayah cakap try dulu, kalo kaki dia rase ok boleh ulang selalu, since lepas pergi sekali dia kata ok, terus kami pergi lagi sekali tapi pagi. kunun nak lepas subuh, tapi kantoi, pukul 9 gak perginya. dari batu pahat cume lebih kurang 1/2 jam perjalanan jer.

time nih ade sekolah tadika cine datang sini. rajen cikgu derang bawak jalan. mula2 masuk kaki dulu.



lepas dapat mandi seronok bebudak tue


yang sebenarnya memula aku plan ngan bibah nak mandi sungai sebab nak rase air sungai yang sejuk, tapi tetiba ayah ajak pi air panas, terus terlupe plan nak ke sungai.

lepas tu malam ayah belanja makan seafood. hehehe. kali nih ayah belanja sebab aku sudah kekeringan poket.





lepas tue, masa nak tidur, tetiba saje bukak drawer tepi katil. eh eh ade album gambo lama2. tengok punyer tengok. wah gambar mase belajar dulu. gambar housemate n kat kolej tapi lupe nak bawak balik kl cume 1 gambar nie buat aku snap foto atas foto (sebab tu blur), gambo sikin n aida dengan mamat ape ntah nama dia yang memang kitorang admirer sebab dia sangat hensem. ntah mane ntah mamat nie. ok jugak gambar ni blur. at least aku x kene saman kalo mamat nih nampak gamabar dia. hehehe.



tu jer aktiviti mase balik kg. cume biler dah balik kl, mak pulak bagitahu cousin, Along anak cik Badek meninggal dunia. lagi sekali aku terdiam dan takut. sorang lagi. dia cume tua setahun jer dari umur aku. again, kenangan masa kecik terjun parit ngan dia lepas tu aku kene belasah dengan ayah sebab mandi parit pon menerjah kotak memori aku. al-fatihah.

No comments: